Wiosna za oknem daje się we znaki. Cieplejsze dni pojawiają się coraz częściej, a do lata zostały tylko 3 miesiące. Gdy wiosenne porządki zostały zrobione, a świąteczne jedzenie daje się we znaki pod postacią nadprogramowych kilogramów, warto postawić na aktywność fizyczną. Nasze propozycje sprawdzą się idealnie dla seniorów, opiekunek i każdego, który chciałby poprawić swoją kondycję. Oto 5 sportów, które warto uprawiać wiosną: 

 

 

Bieganie

 

Ten sport nie wymaga od nas ani kosztownego ubrania, ani dodatkowego sprzętu. Codzienny trucht jest idealnym sportem niezależnie od wieku. Bieganie to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zrzucenie niekorzystnej oponki z brzucha. Pamiętaj, aby zacząć od marszu lub wolnego truchtu i z czasem przyspieszać. Nie rzucaj się na głęboką wodę i nie wybieraj od razu długich tras, systematyczność i stopniowe zwiększanie trudności doprowadzi Cię do sukcesu. Oprócz zgubienia zbędnej tkanki tłuszczowej, zapewnisz sobie świetny humor i dodatkową dawkę energii. Na bieganie nigdy nie jest za późno.  Zacznij już dziś!

 

Rower

 

Kolarstwo to świetna propozycja spędzenia ciepłych wiosennych dni. Warto wybrać się na niedzielną wycieczkę po okolicy lub stawiać na ten środek transportu podczas drogi do pracy. Podczas godzinnej przejażdżki możesz spalić do 500 kalorii, a to tyle co przeciętny hamburger i pół pączka! Rower może stanowić idealną propozycję na rodzinną wyprawę i oprócz spalenia opornego tłuszczu pomoże Ci poprawić rodzinne więzy! Sprawdzi się idealnie jako sport dla seniora lub jego opiekunki.

Jeśli chcesz porozmawiać lub podzielić się swoją opinią lub doświadczeniami z innymi opiekunkami - dołącz do naszej grupy na Facebooku. Wspierajmy się! Dołącz teraz!

Nordic walking 

To propozycja dla osób, które niekoniecznie widzą siebie podczas biegania. Nordic walking polega na przyspieszonym spacerze wraz ze specjalnymi kijkami. Sprawdzi się świetnie dla osób w każdym wieku. Sport ten przynosi wiele korzyści, pozwala spalić niechciane kalorie, ale także rozwija mięśnie i nie obciąża w dużym stopniu stawów. Kijki do nordic walking kupisz już od kilkudziesięciu złotych. 

 

Rolki

 

To coś dla osób, które naprawdę lubią być aktywne. Jazda na rolkach jest świetną propozycją na spędzenie wolnego czasu. Odstresowuje i rozwija mięśnie nóg i pośladków. Sport ten wydziela wiele endorfin, które zapewnią pozytywną energię na cały dzień. Nauka jazdy na rolkach może być ekscytującym wydarzeniem dla każdego! Nie zapomnij zabrać ze sobą bliskiej osoby, która zapewni Ci miłe towarzystwo i wesprze podczas początkowych upadków. Trzymamy kciuki!

 

Hulajnoga

 

Kiedyś przypisywana była tylko dzieciom, dziś można znaleźć ją w wielu wersjach i sprawdzi się doskonale nawet u osób w podeszłym wieku. Elektryczne hulajnogi to wygodny środek transportu i warto z niego skorzystać, np. w drodze do pracy lub sklepu. Wzmacnia dolne partie ciała i wymaga utrzymania równowagi. Jeżdżąc na hulajnodze pomaga przebyć trasę 3 razy szybciej niż pieszo! Podczas godzinnej wyprawy jesteś w stanie spalić nawet do 700 kalorii! Koniecznie sprawdź czy ten rodzaj sportu jest dla Ciebie. 

Jeśli chcesz porozmawiać lub podzielić się swoją opinią lub doświadczeniami z innymi opiekunkami - dołącz do naszej grupy na Facebooku. Wspierajmy się! Dołącz teraz!

Wiosna to czas zmian, warto pomyśleć o swoim organizmie i poprawić trochę kondycję. Koniecznie wypróbuj wiosenne sporty i ciesz się przepływem pozytywnej energii! 

 

 

 

 

 

 

 




joga dla seniorów

  Na rozpoczęcie aktywności fizycznej nigdy nie jest za późno. Nawet lekki wysiłek znacząco poprawia samopoczucie, zwiększa siły witalne i pomaga zachować zdrowie. Joga dla seniorów nie wymaga od uczestników dobrej kondycji, a zajęcia dostosowane są odpowiednio do wieku.

Zajęcia jogi dla seniorów przebiegają w spokojnej atmosferze i nie wymagają skomplikowanych pozycji. Osoba, która regularnie ćwiczy szybko zauważy poprawę kondycji i gibkości. Jak uprawiać jogę dla seniorów i dlaczego warto to robić? 

 

 

Jeśli chcesz porozmawiać na te i inne tematy, zapisz się do naszego forum dla opiekunek na Facebooku. KLIKNIJ TUTAJ!

 

Co to jest joga dla seniorów?

Joga dla seniorów to zajęcia ruchowe dedykowane osobom, które skończyły pięćdziesiąt lat. Pomimo tego, że w Polsce nie cieszy się jeszcze dużym zainteresowaniem, cały czas staje się coraz popularniejsza. Seniorzy zapisują się do klubów sportowych, na zajęcia indywidualne lub ćwiczą samodzielnie przed ekranem komputera lub telewizora.

 

Dlaczego warto uprawiać jogę?

Osoby starsze często borykają się z takimi problemami jak zapalenia stawów, ograniczona sprawność ruchowa, osteoporoza, czy problemy ze snem. Jeżeli choroba jest już zdiagnozowana przez specjalistę trzeba podjąć leczenie w postaci rehabilitacji bądź zabiegów. Czasami można jednak zapobiec niektórym chorobom poprzez zdrową dietę i aktywność fizyczną oraz umysłową. Medytacja i praktyka oddechu pozwala oczyścić umysł, a aktywność fizyczna zwiększa mobilność ruchową. Regularne ćwiczenia pozwalają rozładować stres i napięcie, które gromadzi się w różnych częściach ciała. Wzmocnione mięśnie stają się także ochroną dla kości i zabezpieczają przed różnego rodzaju urazami.

Liczne badania udowadniają zalety zdrowotne uprawiania jogi. Okazuje się, że już po dziesięciu tygodniach uprawiania jogi, starsze kobiety uzyskują większą mobilność stawu skokowego, co chroniło je przed upadkami. Joga uprawiana regularnie zmniejsza przewlekłe bóle oraz obniża poziom lęku, co wiąże się z poprawą nastroju. Joga jest świetnym rozwiązaniem dla większości seniorów, ale należy pamiętać, że istnieje kilka przeciwwskazań. Zaliczają się do nich bardzo silne bóle kręgosłupa, osteoporoza i sztuczne stawy. Warto pamiętać, aby przed rozpoczęciem treningów skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu.

 

Gdzie ćwiczyć jogę?

Zajęcia jogi dla seniorów organizowane są często bezpłatnie, np. w domach kultury i nauki. Kolejnym miejscem, w którym można za darmo ćwiczyć jogę są Uniwersytety Trzeciego Wieku. Warto poszukać informacji dotyczących konkretnego miasta. Zajęcia jogi dla seniorów odbywają się także w klubach sportowych, gdzie można wykupić wstęp na zajęcia grupowe lub indywidualne. W czasach pandemii warto odwiedzić serwis YouTube i poszukać zajęć jogi na poziomie podstawowym. Do wykonania ćwiczeń będzie potrzebna mata, wygodne ubranie i woda do picia.

 

Jeśli chcesz porozmawiać na te i inne tematy, zapisz się do naszego forum dla opiekunek na Facebooku. KLIKNIJ TUTAJ!

 

Joga dla seniorów - podsumowanie

Joga okazuje się świetnym sposobem na zachowanie zdrowia fizycznego i psychicznego. Warto odwiedzić strony miejscowych domów kultury i uniwersytetów trzeciego wieku, aby zapoznać się z darmową ofertą zajęć. Przed rozpoczęciem treningów należy odwiedzić lekarza pierwszego kontaktu, aby wykluczył wszelkie przeciwskazania do ćwiczeń.

A.S.

 

sport dla seniorów

Uprawianie sportu to korzyści związane z lepszą kondycją, poprawą zdrowia, częstszymi kontaktami towarzyskimi oraz sprawniejszym mózgiem. Osoby, które unikają aktywności fizycznej częściej odwiedzają szpitale oraz lekarzy. Sport można zacząć uprawiać w każdym wieku, ale jaki powinien wybrać senior?

 


Aby uniknąć aktywności fizycznej często posługujemy się licznymi wymówkami, warto jednak spróbować i zacząć ćwiczyć. Istnieje wiele różnorodnych dyscyplin, więc z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Oto kilka sportów, które szczególnie poleca się osobom starszym:


1. Nordic walking – ta dyscyplina polega na szybszym maszerowaniu z kijkami. Zaletą jest to, że sami możemy dostosować sobie długość trasy i tempo chodzenia. Okazuje się, że nordic walking angażuje nawet do 90 % mięśni, rozwija wytrzymałość oraz nie obciąża zbyt mocno stawów. Badania wykazują, że nawet półgodziny spaceru może przynieść korzyści w postaci redukcji ryzyka chorób serca i układu krążenia oraz zmniejszenie ryzyka otyłości. Kolejny plus uprawiania tej dyscypliny sportowej to pobyt na świeżym powietrzu i możliwość dotlenienia organizmu. Nordic walking jest także świetnym rozwiązanym sposobem na aktywne spędzenie czasu ze znajomymi lub rodziną.
2. Jazda na rowerze – ten rodzaj sportu ma znaczny wpływ na pracę serca, ale jest także dobrym sposobem na utratę zbędnych kalorii. Okazuje się, że już 10 minut jazdy poprawia pracę układu krwionośnego, a 20 minut wspiera układ odpornościowy. Jazda na rowerze to ciekawy sposób na spędzenie czasu ze znajomymi, ale także na podziwianie natury. W miesiącach jesienno-zimowych warto skorzystać z rowerka stacjonarnego i uprawiać ten sport w domowym zaciszu.
3. Aqua areobic – polega na wykonywaniu ćwiczeń w wodzie przy pomocy pasów wypornościowych, które utrzymują osobę na wodzie. Zwykle zajęcia aqua areobicu prowadzone są w grupie, dlatego jest to świetne miejsce do poznania nowych osób. Ponadto taki rodzaj treningu pozwala spalić nawet do 500 kalorii w ciągu godziny. Pływanie wzmacnia mięśnie pleców, ramion i nóg oraz poprawiają krążenie.
4. Joga – jest to dyscyplina sportowa, która nie obciąża stawów. Sprawdzi się świetnie jako forma relaksu i odpoczynku. Oczywiście, osoba starsza nie będzie w stanie wykonać każdej pozycji, ale wystarczy, że opanuje te podstawowe. Joga i gimnastyka pozytywnie wpływa na koordynację ruchową oraz pracę układu oddechowego oraz krążenia.

Aktywność fizyczna pomaga polepszyć zarówno zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Istnieje wiele form ćwiczeń, więc każdy może wybrać coś dla siebie. Warto jednak pamiętać, że jeśli senior zmaga się z konkretnymi problemami zdrowotnymi, przed rozpoczęciem uprawnia sportu, należy skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu.

A.S.

Jest wiosna - czas obudzić się z zimowego snu i z energią przywitać wiosnę. Brak słońca i niedobór witamin w diecie powodują, że brakuje nam energii i motywacji po zimie.