Uprawianie sportu to korzyści związane z lepszą kondycją, poprawą zdrowia, częstszymi kontaktami towarzyskimi oraz sprawniejszym mózgiem. Osoby, które unikają aktywności fizycznej częściej odwiedzają szpitale oraz lekarzy. Sport można zacząć uprawiać w każdym wieku, ale jaki powinien wybrać senior?

 


Aby uniknąć aktywności fizycznej często posługujemy się licznymi wymówkami, warto jednak spróbować i zacząć ćwiczyć. Istnieje wiele różnorodnych dyscyplin, więc z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Oto kilka sportów, które szczególnie poleca się osobom starszym:


1. Nordic walking – ta dyscyplina polega na szybszym maszerowaniu z kijkami. Zaletą jest to, że sami możemy dostosować sobie długość trasy i tempo chodzenia. Okazuje się, że nordic walking angażuje nawet do 90 % mięśni, rozwija wytrzymałość oraz nie obciąża zbyt mocno stawów. Badania wykazują, że nawet półgodziny spaceru może przynieść korzyści w postaci redukcji ryzyka chorób serca i układu krążenia oraz zmniejszenie ryzyka otyłości. Kolejny plus uprawiania tej dyscypliny sportowej to pobyt na świeżym powietrzu i możliwość dotlenienia organizmu. Nordic walking jest także świetnym rozwiązanym sposobem na aktywne spędzenie czasu ze znajomymi lub rodziną.
2. Jazda na rowerze – ten rodzaj sportu ma znaczny wpływ na pracę serca, ale jest także dobrym sposobem na utratę zbędnych kalorii. Okazuje się, że już 10 minut jazdy poprawia pracę układu krwionośnego, a 20 minut wspiera układ odpornościowy. Jazda na rowerze to ciekawy sposób na spędzenie czasu ze znajomymi, ale także na podziwianie natury. W miesiącach jesienno-zimowych warto skorzystać z rowerka stacjonarnego i uprawiać ten sport w domowym zaciszu.
3. Aqua areobic – polega na wykonywaniu ćwiczeń w wodzie przy pomocy pasów wypornościowych, które utrzymują osobę na wodzie. Zwykle zajęcia aqua areobicu prowadzone są w grupie, dlatego jest to świetne miejsce do poznania nowych osób. Ponadto taki rodzaj treningu pozwala spalić nawet do 500 kalorii w ciągu godziny. Pływanie wzmacnia mięśnie pleców, ramion i nóg oraz poprawiają krążenie.
4. Joga – jest to dyscyplina sportowa, która nie obciąża stawów. Sprawdzi się świetnie jako forma relaksu i odpoczynku. Oczywiście, osoba starsza nie będzie w stanie wykonać każdej pozycji, ale wystarczy, że opanuje te podstawowe. Joga i gimnastyka pozytywnie wpływa na koordynację ruchową oraz pracę układu oddechowego oraz krążenia.

Aktywność fizyczna pomaga polepszyć zarówno zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Istnieje wiele form ćwiczeń, więc każdy może wybrać coś dla siebie. Warto jednak pamiętać, że jeśli senior zmaga się z konkretnymi problemami zdrowotnymi, przed rozpoczęciem uprawnia sportu, należy skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu.

A.S.