Na rozpoczęcie aktywności fizycznej nigdy nie jest za późno. Nawet lekki wysiłek znacząco poprawia samopoczucie, zwiększa siły witalne i pomaga zachować zdrowie. Joga dla seniorów nie wymaga od uczestników dobrej kondycji, a zajęcia dostosowane są odpowiednio do wieku.

Zajęcia jogi dla seniorów przebiegają w spokojnej atmosferze i nie wymagają skomplikowanych pozycji. Osoba, która regularnie ćwiczy szybko zauważy poprawę kondycji i gibkości. Jak uprawiać jogę dla seniorów i dlaczego warto to robić? 

 

 

Jeśli chcesz porozmawiać na te i inne tematy, zapisz się do naszego forum dla opiekunek na Facebooku. KLIKNIJ TUTAJ!

 

Co to jest joga dla seniorów?

Joga dla seniorów to zajęcia ruchowe dedykowane osobom, które skończyły pięćdziesiąt lat. Pomimo tego, że w Polsce nie cieszy się jeszcze dużym zainteresowaniem, cały czas staje się coraz popularniejsza. Seniorzy zapisują się do klubów sportowych, na zajęcia indywidualne lub ćwiczą samodzielnie przed ekranem komputera lub telewizora.

 

Dlaczego warto uprawiać jogę?

Osoby starsze często borykają się z takimi problemami jak zapalenia stawów, ograniczona sprawność ruchowa, osteoporoza, czy problemy ze snem. Jeżeli choroba jest już zdiagnozowana przez specjalistę trzeba podjąć leczenie w postaci rehabilitacji bądź zabiegów. Czasami można jednak zapobiec niektórym chorobom poprzez zdrową dietę i aktywność fizyczną oraz umysłową. Medytacja i praktyka oddechu pozwala oczyścić umysł, a aktywność fizyczna zwiększa mobilność ruchową. Regularne ćwiczenia pozwalają rozładować stres i napięcie, które gromadzi się w różnych częściach ciała. Wzmocnione mięśnie stają się także ochroną dla kości i zabezpieczają przed różnego rodzaju urazami.

Liczne badania udowadniają zalety zdrowotne uprawiania jogi. Okazuje się, że już po dziesięciu tygodniach uprawiania jogi, starsze kobiety uzyskują większą mobilność stawu skokowego, co chroniło je przed upadkami. Joga uprawiana regularnie zmniejsza przewlekłe bóle oraz obniża poziom lęku, co wiąże się z poprawą nastroju. Joga jest świetnym rozwiązaniem dla większości seniorów, ale należy pamiętać, że istnieje kilka przeciwwskazań. Zaliczają się do nich bardzo silne bóle kręgosłupa, osteoporoza i sztuczne stawy. Warto pamiętać, aby przed rozpoczęciem treningów skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu.

 

Gdzie ćwiczyć jogę?

Zajęcia jogi dla seniorów organizowane są często bezpłatnie, np. w domach kultury i nauki. Kolejnym miejscem, w którym można za darmo ćwiczyć jogę są Uniwersytety Trzeciego Wieku. Warto poszukać informacji dotyczących konkretnego miasta. Zajęcia jogi dla seniorów odbywają się także w klubach sportowych, gdzie można wykupić wstęp na zajęcia grupowe lub indywidualne. W czasach pandemii warto odwiedzić serwis YouTube i poszukać zajęć jogi na poziomie podstawowym. Do wykonania ćwiczeń będzie potrzebna mata, wygodne ubranie i woda do picia.

 

Jeśli chcesz porozmawiać na te i inne tematy, zapisz się do naszego forum dla opiekunek na Facebooku. KLIKNIJ TUTAJ!

 

Joga dla seniorów - podsumowanie

Joga okazuje się świetnym sposobem na zachowanie zdrowia fizycznego i psychicznego. Warto odwiedzić strony miejscowych domów kultury i uniwersytetów trzeciego wieku, aby zapoznać się z darmową ofertą zajęć. Przed rozpoczęciem treningów należy odwiedzić lekarza pierwszego kontaktu, aby wykluczył wszelkie przeciwskazania do ćwiczeń.

A.S.