Strach przed burzą

Burze należą do naturalnych zjawisk atmosferycznych, którym towarzyszą opady deszczu, wiatr oraz pioruny. Zjawisko często generuje w nas pewne obawy i lęki. Jak poradzić z lękiem przed burzą - o tym w artykule poniżej. 

 

Co to jest fobia specyficzna?

Fobia specyficzna jest typem zaburzenia lękowego, polegającym na skrajnym, irracjonalnym lęku lub awersji w stosunku do czegoś. Te irracjonalne lęki mogą wpływać na nasze relacje społeczne, życie zawodowe i uniemożliwiać odczuwanie radości z życia. Fobie ujawniają się w różnych formach. Lęk może pojawić się w momencie, gdy dana osoba znajdzie w konkretnej sytuacji powodującej lęki, będzie oczekiwać na dany kontakt lub skonfrontuje się z obiektem lęku. Nawet jeśli dana sytuacja nie będzie zagrażała człowiekowi, często osoby lękające się będą starać się ich unikać. 

 

Fobie można podzielić ze względu na pięć rodzai: 

  • fobia przed zwierzętami (np. przed psem),
  • fobia przed elementami środowiska naturalnego (np. przed burzą - o czym jest artykuł),
  • fobia krwi, zastrzyków, ran itd. (np. przed pobieraniem krwi),
  • fobia sytuacyjna (np. przed lotem samolotem),
  • inne fobie (np. przed sytuacjami, w których można się zakrztusić).

 

Fobia spocyficzna objawia się zarówno fizycznie jak i emocjonalnie. Wśród objawów fizycznych wyróżnia się m.in.:

  • kolatanie serca,
  • trudności z oddychaniem,
  • dreszcze lub uczucie gorąca,
  • nudności,
  • suchość w ustach,
  • ucisk w klatce piersiowej,

Wśród czynników emocjonalnych wyróżnia się m.in.:

  • uczucie przytłaczającego niepokoju lub strachu,
  • bycie świadomym irracjonalności własnego lęku, ale poczucie bezsilności w przezwyciężeniu go,
  • strach przed utratą kontroli.

Brontofobia, astropofobia - co to właściwie jest? 

Brontofobia jest jedna z odmian fobii. Jest to nieuzasadniony lęk i obawa przed burzą i towarzyszącym jej zjawiskom. Osoba cierpiąca na brontofobię podczas burzy może dostać ataku paniki, jeśli znajduje się sama w domu lub znajduje się w miejscu, w którym nie czuje się ona w pełni bezpieczna. Astropofobia zaś jest rodzajem fobii, której towarzyszy patologiczny lęk przed burzą i powiązanymi z nią zjawiskami.

 

Przyczyny i objawy lęku przed burzą

Zasadniczo każdy z nas odczuwa swoisty lęk przed burzą, jednak niektórzy zdecydowanie mocniej. W przypadku astrapofobii trudno powiedzieć dokładnie co powoduje lęk. Podejrzewa się, że na rozwój lęku przed burzą mogą mieć wpływ:

  • doświadczenie traumatycznych wydarzeń związanych z burzą,
  • “przejmowanie” obaw bliskich osób związanych z burzą.

Gdy pojawiają się ciemne chmury na niebie, automatycznie wiele z nas pospiesznie udaje się schronić. Osoby z astrapofobią też tak robią, jednak lęk przed burzą może być tak silny, że może on być przyczyną podejmowania przez osobę doświadczające lęków za wręcz absurdalne. Do objawów zaliczamy:

  • ukrywanie się w różnych miejscach w mieszkaniu, często tam, gdzie nie ma okien,
  • chowanie się,
  • korzystanie z zatyczek do uszu,
  • zasłanianie wszystkich okien,
  • przyspieszoną czynność serca,
  • duszność,
  • drżenie rąk,
  • wzmożenie potliwości ciała.

Z astrapofobią związane są nie tylko zachowania, których doświadcza osoba w trakcie wyładowania. Zdarza się również, że osoby śledzą prognozy pogody z obawy czy pojawią się burze i już kilka procent możliwości wystąpienia burzy w regionie, w którym przebywają może powodować lęk.

 

A Wy boicie się burzy? Dajcie znać w komentarzu na Facebooku.

 

To senior powinien jeść latem

Dobrze skomponowana dieta dla seniora zadba o odpowiednie zapotrzebowanie energetyczne oraz wpłynie na jego zdrowie. Co powinno znaleźć się w letniej diecie seniora -  o tym w poniższym artykule. 

 

Podczas upalnych dni odczuwanie uczucia głodu się zmniejsza. W okresie letnim należy ograniczyć ilość ciężkostrawnych, smażonych potraw podawanych seniorom. Te dania znacznie wzmagają potliwość w i tak gorące dni, a dodatkowo powodują dokuczliwe uczucie pełności. Wiemy doskonale, że czasem ma się ochotę zjeść golonkę z kapustą, to jednak w okresie letnim radzilibyśmy odpuścić i postawić na dania bazujące na produktach lekkostrawnych. 

W czasie upałów można skomponować lżejsze menu, obfitujące w warzywa i owoce, o których można jedynie pomarzyć w innych miesiącach. Truskawki, brzoskwinie, maliny - możemy podawać w różnych formach, bez obaw, że szybko się znudzą. Sezonowe produkty mają mnóstwo cennych witamin, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu seniora. 

 

Pamiętaj również o odpowiednim nawodnieniu. W okresie upałów zapotrzebowanie na wodę wzrasta do 2 litrów dziennie. Pragnienie seniora najlepiej zaspokajać wodą mineralną, która zawiera minerały wspomagające pracę organizmu. Dobrym pomysłem jest również ziołowa herbata oraz świeżo wyciskane soki. Wystrzegaj się napoi sztucznych i gazowanych, zawierających cukier, barwniki oraz aromaty, a także zredukuj ilość przyjmowanej kofeiny, która ma właściwości moczopędne i może skutkować odwodnieniem organizmu.

Osoby starsze latem cierpią na kilka poważnych dolegliwości, takich jak odwodnienie, problemy z trawieniem, infekcje dróg moczowych itp. Aby zwalczyć upał, lekarze zalecają seniorom pokarmy przeciwzapalne. Oto kilka wskazówek na upały dla osób starszych i kilka zaleceń dietetycznych, które pomogą im bez wysiłku poradzić sobie z wakacyjnymi temperaturami. Warto je znać ze względu na pracę opiekunki osób starszych, jak i w trosce o swoich najbliższych. 

 

 

Żywność dla seniorów na lato

W okresie letnim seniorzy cierpią z powodu upałów, które objawia się gorączką, infekcjami, stanami zapalnymi lub obrzękami (więcej o wpływie upału na seniora przeczytasz TUTAJ). Aby schłodzić organizm, warto zastosować się do odpowiedniej diety. Co konkretnie się do niej zalicza?

 

Owoce i warzywa

Soczyste, soczyste i wodniste owoce i warzywa znajdują się na szczycie listy przeciwzapalnych pokarmów dla seniorów. Arbuzy, jabłka i gruszki to świetny wybór. Owoce cytrusowe zapewniają doskonałą odporność, aby pomóc seniorom uniknąć infekcji przenoszonych przez ciepło. Owoce są obowiązkowym elementem diety seniorów latem w domach opieki, aby pomóc seniorom zachować nawodnienie i zdrowie. Jagody i wiśnie zmniejszają zmęczenie i poprawiają trawienie. Z warzyw doskonale sprawdzą się ogórki i pomidory, które zawierają wiele potasu. 

 

Zioła

Najlepszą z pokarmów przeciwzapalnych dla seniorów są zioła. Zioła są bogate w składniki, które pomagają osobom starszym zwalczać infekcje i stany zapalne. Bazylia, rozmaryn, kolendra itp. Są źródłem witamin. Mięta, mięta pieprzowa i trawa cytrynowa to najlepsze środki przeciwdziałające upałowi. Zioła idealnie sprawdzą się w niemal każdym letnim posiłku seniora!

 

Przyprawy

Kolejnym dobrym składnikiem letniej diety są niektóre przyprawy. Kminek i kozieradka świetnie wspomagają trawienie i działają chodząco na organizm. Imbir, czosnek i kurkuma są pełne przeciwutleniaczy, które wzmacniają odporność. Pomocne są przyprawione sałatki i zupy z odrobiną pieprzu cayenne, papryki lub płatków chili, które dodadzą pikanterii letnim potrawom seniorów. Jeśli jako opiekunka gotujesz seniorowi, warto dodać je do niektórych dań. 

 

Orzechy

Kiedy seniorzy chcą coś przekąsić między posiłkami, podaj im garść orzechów. Orzechy są siłą napędową Omega-3, co czyni je najlepszą żywnością przeciwzapalną dla seniorów. Osoby starsze mogą zjeść kilka zdrowych orzechów, takich jak migdały, orzechy pekan, orzechy laskowe i orzeszki ziemne. Wszystkie te orzechy są bogate w witaminę E, która zapobiega powstawaniu wolnych rodników w organizmie, a tym samym zapobiega starzeniu się. Zmniejszają również stany zapalne dzięki swoim właściwościom przeciwutleniającym, a nawet mogą być dodawane do sałatek i zup jako masło orzechowe.

Oprócz tych przeciwzapalnych pokarmów seniorzy muszą spożywać znaczną ilość białka, aby zachować sprawność i aktywność.

 

Dieta białkowa dla seniorów latem

Dieta wysokobiałkowa dla seniorów zapewnia im aktywność pomimo upalnej pogody. Każdy starszy powinien codziennie spożywać co najmniej 0,8 g białka na wagę ciała. Oznacza to, że senior ważący 60 kg powinien spożywać co najmniej 48 gramów białka dziennie. Białka są niezbędne dla osób starszych, aby opóźnić ich starzenie i naprawić zużyte tkanki. Białko to można uzyskać z twarogu lub białek jaj.

Rośliny strączkowe i zboża są bogate nie tylko w białko, ale także w błonnik. Seniorzy mogą wybierać proso, jęczmień, fasolę, kiełki i amarantus, aby zwiększyć spożycie białka latem. Zawsze piecz, gotuj lub grilluj Pokarmy białkowe dla seniorów latem i unikaj ich smażenia.

 

Starsi muszą zrozumieć, że ich potrzeby żywieniowe zmieniają się wraz z wiekiem. Seniorzy powinni uzupełniać swoją dietę w białka i przeciwutleniacze, aby walczyć z sezonowymi skutkami lata. Domy opieki i opiekunki troszczą się o osoby starsze, zawsze oferują świeże, zdrowe i pełnowartościowe posiłki, które zapewniają im aktywność i sprawność latem. 

 

Jeśli chcesz porozmawiać na temat senioralnej diety, napisz na naszym forum dla opiekunek (kliknij tutaj). 

 

Gdy wiosna kwitnie, a lato zbliża się wielkimi krokami, wielu seniorów w naszym kraju zacznie opuszczać swoje domy, aby skorzystać ze słońca i ciepłej pogody. Miesiące letnie i nadchodzące fale upałów niosą ze sobą ryzyko dla osób starszych. Jak opiekunka może ochronić seniora przed zbliżającym się latem? 

 

 

 

Otwórz okna

Osoby starsze mają tendencję do utraty poczucia temperatury ciała, co może prowadzić do śmierci z powodu chorób związanych z przegrzaniem. Kiedy ludzie się starzeją, ich mózg czasami nie może rozpoznać, że ciało się przegrzewa. To właśnie dlatego niektórzy seniorzy zamykają okna lub noszą swetry w upalne dni, ponieważ jest im zimno. Pamiętaj, aby otworzyć kilka okien w całym domu, aby zapewnić cyrkulację świeżego powietrza i utrzymać bezpieczną temperaturę.

Zachowaj odpowiednią temperaturę w aucie 

Podczas podróży samochodem z seniorem zawsze utrzymuj odpowiednią temperaturę. Zostaw otwarte okna, jeśli pozostaną w pojeździe, a Ty idziesz do sklepu. Seniorzy, podobnie jak bardzo młodzi członkowie rodziny, potrzebują świeżego powietrza, ponieważ istnieje większe ryzyko przegrzania w gorącym, zamkniętym samochodzie. Jeśli w aucie jest klimatyzacja, nie nastawiaj jej na zbyt zimne powietrze. Powinna być ok. 5-7 stopni mniejsza niż na zewnątrz. 

Ogranicz do minimum wychodzenie na słońce.

W cieplejsze dni seniorzy muszą ograniczyć bezpośrednie przebywanie na słońcu. Nie tylko są one narażone na większe ryzyko chorób skóry, oparzeń słonecznych, udaru lub przegrzania, ale także wyczerpania, które jest często niebezpiecznym - i pomijanym - zagrożeniem latem. Nadmierna aktywność lub po prostu zbyt długie siedzenie na zewnątrz naraża osoby starsze na poważne schorzenia, które mogą zagrozić ich zdrowiu. Aby zminimalizować ryzyko, zadbaj o noszenie jasnych ubrań i planuj zajęcia na świeżym powietrzu w chłodniejsze pory dnia.

Podawaj dużo płynów

Nawodnienie jest niezbędne dla każdego, ale osoby starsze zwykle tracą płyny szybciej niż inne grupy wiekowe. Biorąc pod uwagę zagrożenie przegrzaniem i wysiłkiem fizycznym, ważne jest, aby seniorzy pili dużo wody i innych płynów, aby uzyskać składniki odżywcze potrzebne do zachowania zdrowia.

Unikaj stresujących zajęć 

Osoby starsze mogą mieć trudności z rezygnacją z zajęć lub obowiązków w miarę starzenia się, więc upewnij się, że Twój podopieczny nie ma ich zbyt wiele. Zadania, takie jak ogrodnictwo, należy zachować na chłodniejsze dni lub wieczory. Zamiast tego zaproponuj mu wspólne czytanie lub gotowanie! 

Postaw na inne aktywności

Ćwiczenia na basenie to doskonały sposób dla seniorów na zachowanie formy, elastyczności i chłodu. Ponadto wiele klubów seniora zapewnia osobom starszym zajęcia w klimatyzowanych pomieszczeniach, które koncentrują się na ich zainteresowaniach. Jeśli kluby seniorów znów się otworzą - koniecznie zapisz tam swojego podopiecznego!

Dowiedz się, jak wychodzenie na słońce może wpływać na niektóre leki

Niektóre leki na receptę mogą mieć negatywne skutki uboczne, jeśli pacjent będzie zbyt długo przebywał na słońcu. Niektóre leki (np. przeciwpsychotyczne, uspokajające, przeciwdepresyjne i tabletki nasenne dostępne bez recepty) mogą osłabiać zdolność organizmu do regulowania temperatury lub hamowania pocenia w podobnych warunkach. Zawsze warto przeczytać etykiety ostrzegawcze na lekach i skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, aby uniknąć szkodliwych skutków ubocznych. 

Noś krem ​​przeciwsłoneczny i środek odstraszający owady

Sezonowe słońce i owady mogą stanowić wyzwanie dla letniego komfortu, więc przygotuj się, aby zapobiec ich użądleniom. Miej pod ręką spray na owady i krem ​​przeciwsłoneczny o wysokim SPF. Takie rozwiązanie przyda się zarówno opiekunce, jak i jej podopiecznemu! 

Zadbaj o zdrowe jedzenie

Oprócz dostarczania dużej ilości wody warto zadbać o żywność, która ją zawiera. Należy podawać także lekkostrawne posiłki. Idealnie sprawdzą się sałatki z ogórkami, selerem i kalafiorem. Z owoców zaleca się truskawki, grejpfruty oraz melony. Więcej o zdrowej diecie przeczytasz w tym artykule.

 Objawy wyczerpania oraz udaru cieplnego

Nietypowe zmęczenie, zawroty głowy, nudności i bóle głowy mogą być wczesnymi oznakami wyczerpania spowodowanego upałami. Ignorowanie lub nieznajomość znaków może prowadzić do udaru cieplnego i możliwej śmierci. Jeśli zauważysz, że senior wykazuje objawy, nawadniaj go, znajdź fajne miejsce do odpoczynku i skonsultuj się z lekarzem. 

 

Jak Twój podopieczny radzi sobie z upałami? Koniecznie daj nam znać na naszej grupie dla opiekunek na Facebooku. Dołącz tutaj!