Osoby starsze latem cierpią na kilka poważnych dolegliwości, takich jak odwodnienie, problemy z trawieniem, infekcje dróg moczowych itp. Aby zwalczyć upał, lekarze zalecają seniorom pokarmy przeciwzapalne. Oto kilka wskazówek na upały dla osób starszych i kilka zaleceń dietetycznych, które pomogą im bez wysiłku poradzić sobie z wakacyjnymi temperaturami. Warto je znać ze względu na pracę opiekunki osób starszych, jak i w trosce o swoich najbliższych. 

 

 

Żywność dla seniorów na lato

W okresie letnim seniorzy cierpią z powodu upałów, które objawia się gorączką, infekcjami, stanami zapalnymi lub obrzękami (więcej o wpływie upału na seniora przeczytasz TUTAJ). Aby schłodzić organizm, warto zastosować się do odpowiedniej diety. Co konkretnie się do niej zalicza?

 

Owoce i warzywa

Soczyste, soczyste i wodniste owoce i warzywa znajdują się na szczycie listy przeciwzapalnych pokarmów dla seniorów. Arbuzy, jabłka i gruszki to świetny wybór. Owoce cytrusowe zapewniają doskonałą odporność, aby pomóc seniorom uniknąć infekcji przenoszonych przez ciepło. Owoce są obowiązkowym elementem diety seniorów latem w domach opieki, aby pomóc seniorom zachować nawodnienie i zdrowie. Jagody i wiśnie zmniejszają zmęczenie i poprawiają trawienie. Z warzyw doskonale sprawdzą się ogórki i pomidory, które zawierają wiele potasu. 

 

Zioła

Najlepszą z pokarmów przeciwzapalnych dla seniorów są zioła. Zioła są bogate w składniki, które pomagają osobom starszym zwalczać infekcje i stany zapalne. Bazylia, rozmaryn, kolendra itp. Są źródłem witamin. Mięta, mięta pieprzowa i trawa cytrynowa to najlepsze środki przeciwdziałające upałowi. Zioła idealnie sprawdzą się w niemal każdym letnim posiłku seniora!

 

Przyprawy

Kolejnym dobrym składnikiem letniej diety są niektóre przyprawy. Kminek i kozieradka świetnie wspomagają trawienie i działają chodząco na organizm. Imbir, czosnek i kurkuma są pełne przeciwutleniaczy, które wzmacniają odporność. Pomocne są przyprawione sałatki i zupy z odrobiną pieprzu cayenne, papryki lub płatków chili, które dodadzą pikanterii letnim potrawom seniorów. Jeśli jako opiekunka gotujesz seniorowi, warto dodać je do niektórych dań. 

 

Orzechy

Kiedy seniorzy chcą coś przekąsić między posiłkami, podaj im garść orzechów. Orzechy są siłą napędową Omega-3, co czyni je najlepszą żywnością przeciwzapalną dla seniorów. Osoby starsze mogą zjeść kilka zdrowych orzechów, takich jak migdały, orzechy pekan, orzechy laskowe i orzeszki ziemne. Wszystkie te orzechy są bogate w witaminę E, która zapobiega powstawaniu wolnych rodników w organizmie, a tym samym zapobiega starzeniu się. Zmniejszają również stany zapalne dzięki swoim właściwościom przeciwutleniającym, a nawet mogą być dodawane do sałatek i zup jako masło orzechowe.

Oprócz tych przeciwzapalnych pokarmów seniorzy muszą spożywać znaczną ilość białka, aby zachować sprawność i aktywność.

 

Dieta białkowa dla seniorów latem

Dieta wysokobiałkowa dla seniorów zapewnia im aktywność pomimo upalnej pogody. Każdy starszy powinien codziennie spożywać co najmniej 0,8 g białka na wagę ciała. Oznacza to, że senior ważący 60 kg powinien spożywać co najmniej 48 gramów białka dziennie. Białka są niezbędne dla osób starszych, aby opóźnić ich starzenie i naprawić zużyte tkanki. Białko to można uzyskać z twarogu lub białek jaj.

Rośliny strączkowe i zboża są bogate nie tylko w białko, ale także w błonnik. Seniorzy mogą wybierać proso, jęczmień, fasolę, kiełki i amarantus, aby zwiększyć spożycie białka latem. Zawsze piecz, gotuj lub grilluj Pokarmy białkowe dla seniorów latem i unikaj ich smażenia.

 

Starsi muszą zrozumieć, że ich potrzeby żywieniowe zmieniają się wraz z wiekiem. Seniorzy powinni uzupełniać swoją dietę w białka i przeciwutleniacze, aby walczyć z sezonowymi skutkami lata. Domy opieki i opiekunki troszczą się o osoby starsze, zawsze oferują świeże, zdrowe i pełnowartościowe posiłki, które zapewniają im aktywność i sprawność latem. 

 

Jeśli chcesz porozmawiać na temat senioralnej diety, napisz na naszym forum dla opiekunek (kliknij tutaj).