Polska złota jesień jest piękna, to nie podlega dyskusji, ale potrafi być również przygnębiająca. Pierwsze przymrozki, krótsze dni, deszczowe, pochmurne dni, niewiele słońca - to wszystko powoduje, że pojawia się chandra. 

Jesienna chandra - co to właściwie jest? 

Na początku warto zaznaczyć, że nie można utożsamiać jesiennego spadku nastroju z depresją. Wiele osób w tym okresie boryka się ze zmęczeniem, utratą energii i entuzjazmu. Jest to jednak stan przejściowy, który z czasem mija. 

Depresja jesienna jest następstwem np. niedoboru promieniowania słonecznego i związanymi z tym zaburzeniami hormonalnymi. 

 

5 sposobów na poprawę nastroju 

Przygotowaliśmy dla Was kilka sposobów na poprawę nastroju, które mogą pomoc w walce z jesienną chandrą.

 

Suplementacja witamin

W okresie jesienno-zimowym wzrasta zapotrzebowanie na witaminę D3, K3 i C. Warto ją suplementować, by wzmocnić swoją odporność i poprawić nastrój. 

 

Zbilansowana dieta

Jesienią częściej sięgamy po słodkości, które poprawiają nam nastrój. Jednak efekt uzyskany np. przez pyszną czekoladę jest krótkotrwały, a nadużywany może prowadzić do nadprogramowych kilogramów. Dlatego zaleca się, by jeść:

  • produkty pełnoziarniste 
  • warzywa (marchew, seler, burak, dynia, jarmuź, szpinak, brokuły, cebula, czosnek, kiszona kapusta i kiszone ogórki)
  • nasiona roślin strączkowych
  • ryby morskie i słodkowodne
  • fermentowane mleko (kefir, maślanka, jogurt, mleko acidofilne) 

 

Aktywność fizyczna

W czasie wysiłku fizycznego nasz organizmu produkuje zwiększoną liczbę endorfin. Właśnie dlatego nie powinniśmy w tym okresie rezygnować ze sportu. 

 

Światłoterapia 

Ze względu na niewielkie promieniowanie słoneczne w okresie jesienno-zimowym odczuwamy senność, apatię oraz spadki poziomu serotoniny i dopaminy. Przekłada się to na pogorszenie samopoczucia i szybsze zmęczenie. Dlatego zaleca się, by w miarę możliwości jak najwięcej korzystać z naturalnego światła, nawet jeśli całe dnie spędzamy w domu. 

 

Zdrowy sen

Powinniśmy zadbać również o jakość snu. Przemęczenie i niewyspani nie mamy siły, ochoty, by zmierzyć się z rzeczywistością, która nie napawa nas optymizmem. Dlatego warto zadbać o regularność snu.

 

A jakie są Wasze sposoby na jesienną chandrę? Podzielcie się swoimi sposobami w komentarzu na Facebooku. 

 

Dołącz do naszej społeczności 

Zapraszamy do polubienia naszego profilu na Facebooku, gdzie czekają na Was wartościowe materiały. 

Jeśli jesteś opiekunką/em lub chcesz podjąć pierwszą pracę w opiece dołącz do naszego Forum dla Opiekunek oraz zapisz się bezpłatnie w naszej bazie opiekunek.

A jeśli szukasz opieki dla swojego bliskiego, zamieść ogłoszenie na naszym portalu oraz dołącz do naszej społeczności.